EDUKACJA: Samorząd uczniowski pomoże wybrać dyrektora? MEN rozważa zmiany w prawie oświatowym

0
MULTI (15)

Ministerstwo Edukacji Narodowej otwiera się na zwiększenie roli uczniów w życiu szkoły. Jak poinformowała wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, resort pozytywnie ocenił propozycję włączenia przedstawicieli samorządów uczniowskich w proces wyboru dyrektora szkoły. Rekomendacja ta trafi teraz do dalszych prac koncepcyjnych i analitycznych na poziomie ministerialnym.

Pomysł pojawił się w toku prac Zespołu do spraw Praw i Obowiązków Ucznia, powołanego przez ministra edukacji w marcu 2024 roku. Jedna z kluczowych rekomendacji dotyczyła nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, w szczególności art. 63, który reguluje skład komisji konkursowej odpowiedzialnej za wybór dyrektora placówki edukacyjnej.

Zespół zaproponował, by do komisji konkursowych mogli być powoływani dwaj przedstawiciele samorządu uczniowskiego. Takie rozwiązanie – jak argumentowano – zwiększyłoby nie tylko przejrzystość procesu wyborczego, ale także poczucie odpowiedzialności uczniów za funkcjonowanie szkoły i kształtowanie jej klimatu.

Ministerstwo zgodziło się z kierunkiem tych propozycji, zastrzegając jednak, że uczniowie zasiadający w komisjach powinni być pełnoletni. W przypadku szkół, w których nie ma uczniów pełnoletnich, przedstawiciele samorządu uczniowskiego mogliby brać udział w komisjach jako obserwatorzy – z możliwością zadawania pytań kandydatom na dyrektora.

– To ważny krok w stronę realnego wzmocnienia roli uczniów w szkole. Udział w tak istotnym procesie jak wybór dyrektora to nie tylko symboliczny gest, ale też forma edukacji obywatelskiej – podkreśliła w odpowiedzi na interpelację poselską Katarzyna Lubnauer.

Wstępna akceptacja tej koncepcji przez resort edukacji oznacza, że zmiany mogą zostać wprowadzone w najbliższych miesiącach. Obecnie trwają analizy prawne i formalne, które mają określić najskuteczniejszy sposób wdrożenia nowych regulacji.

Jeśli rekomendacje zostaną wdrożone, będzie to znaczące wzmocnienie głosu uczniów w systemie oświaty. Włączenie młodzieży w procesy decyzyjne może nie tylko zwiększyć ich zaangażowanie w życie szkoły, ale również sprzyjać budowaniu bardziej demokratycznych i otwartych społeczności szkolnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *