WAŻNY TEMAT (2)

Mieszkańcy regionu od dawna oczekują na zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 38 łączącej Ełk, Giżycko, Kętrzyn i Korsze. W związku z licznymi pytaniami, samorząd województwa oraz PKP PLK przekazali najnowsze informacje dotyczące postępów prac i planowanych rozwiązań komunikacyjnych.

Jak wynika z przekazanych danych, w czerwcu 2025 r. do użytku oddany zostanie wyłącznie odcinek Giżycko–Ełk. Cała inwestycja, obejmująca modernizację i elektryfikację linii pomiędzy Ełkiem a Korszami, zakończy się dopiero 7 marca 2026 roku. Dopiero po tej dacie możliwe będzie rozpoczęcie procedur odbiorczych przez Urząd Transportu Kolejowego, które potrwają nawet pół roku.

Oznacza to, że do połowy 2026 roku po trasie będą mogły poruszać się wyłącznie pociągi spalinowe, co w praktyce uniemożliwia wznowienie pełnowartościowych połączeń na całej trasie. W związku z tym ani samorząd województwa, ani żaden z przewoźników nie złożył wniosków o dostęp do infrastruktury na linii nr 38 w okresie od czerwca 2025 do grudnia.

Analizy wskazują, że wprowadzenie połączeń hybrydowych (łączonych) z trzema przesiadkami – m.in. w Korszach i Giżycku – byłoby nieatrakcyjne dla pasażerów, zwłaszcza podróżujących z bagażem. Dlatego utrzymane zostanie obecne rozwiązanie, czyli połączenie kolejowe Olsztyn–Korsze oraz komunikacja zastępcza z Korsz do Ełku.

Jak podkreśla samorząd województwa, decyzje te mają charakter przejściowy. Wraz z postępem prac analizowane będzie ewentualne uruchomienie pociągu spalinowego na odcinku Korsze–Giżycko, jeśli infrastruktura pozwoli na taki ruch jeszcze przed pełnym ukończeniem modernizacji.

Planowane zwiększenie liczby połączeń i powrót do pełnowartościowej oferty na trasie Olsztyn–Ełk (docelowo aż do Białegostoku) możliwe będzie dopiero po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu pełnej funkcjonalności linii nr 38.

Dla mieszkańców Kętrzyna i całego regionu to ważna informacja – choć pełna elektryfikacja jeszcze przed nami, priorytetem ma być wygoda i bezpieczeństwo podróżnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *