WAŻNY TEMAT (5)

Na trasie kolejowej Giżycko – Korsze trwają zaawansowane prace modernizacyjne prowadzone przez firmę Torpol. Po wzmocnieniu podłoża na całym odcinku rozpoczęto zabudowę nowego toru. Roboty są realizowane równolegle od strony Korsz i Giżycka, co pozwala przyspieszyć tempo inwestycji.

Zakończono już budowę konstrukcji nowych peronów na modernizowanych stacjach i przystankach. Trwają prace przy obiektach inżynieryjnych, w tym przy budowie wiaduktu drogowego w Sterławkach Wielkich. Obiekt ten ma zastąpić dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy, co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym. Oddanie wiaduktu do użytku planowane jest w najbliższym czasie.

Zakończenie całej inwestycji na odcinku Giżycko – Korsze przewidziane jest na połowę 2026 roku. Udostępnienie trasy dla przewoźników ma nastąpić w marcu 2026 r., jednak PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają możliwość przyspieszenia terminu i uruchomienia połączeń już w grudniu 2025 roku. Początkowo linia będzie przystosowana do obsługi pociągów spalinowych. Ruch składów elektrycznych będzie możliwy po uzyskaniu przez PKP PLK wymaganych zezwoleń związanych z podsystemem „Energia” wydawanych przez Urząd Transportu Kolejowego.

Wartość prac realizowanych przez Torpol wynosi 876 mln zł netto, co odpowiada 1,077 mld zł brutto. Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Dodatkowo, w kwietniu 2024 roku podpisano umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania przyszłej sieci trakcyjnej. Obecnie trwają prace projektowe oraz procedury administracyjne. Budowa podstacji ma zakończyć się w trzecim kwartale 2026 roku. Wartość tej części inwestycji to 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), również finansowana ze środków KPO.

Modernizacja linii kolejowej Giżycko – Korsze ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu, zwiększenie bezpieczeństwa oraz stworzenie warunków do rozwoju nowoczesnych połączeń pasażerskich i towarowych w północno-wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *