GIŻYCKO: Pierwszy pociąg przejechał po zmodernizowanej linii Giżycko – Ełk

0
MAGNAMASURIAXD (91)

fot: parowozy.opole.pl

Trwa modernizacja linii kolejowej nr 38, obejmująca elektryfikację i gruntowną przebudowę trasy na odcinku Korsze – Giżycko – Ełk. Prace zostały podzielone na dwa równe etapy, liczące po około 50 km. Za odcinek Korsze – Giżycko odpowiada firma Torpol, natomiast za modernizację trasy Giżycko – Ełk – konsorcjum Budimex/Victor Energy.

Pierwsze efekty inwestycji są już widoczne. Na odcinku Giżycko – Ełk odbyła się pierwsza jazda testowa pociągu. Choć na razie nie oznacza to powrotu regularnych kursów, to stanowi ważny krok w kierunku zakończenia modernizacji. Przed ponownym uruchomieniem rozkładowego ruchu pociągów konieczna jest jeszcze przebudowa układu torowego oraz budowa nowych peronów na 14 stacjach i przystankach. Całość prac na tym odcinku pochłonie 643 mln zł. Natomiast koszt modernizacji linii Korsze – Giżycko to 233 mln zł, co oznacza, że łączna wartość inwestycji wynosi 876 mln zł netto. Planowany termin zakończenia prac to przyszły rok.

Zmiany na linii nr 38 przyniosą szereg korzyści zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników. Elektryfikacja zlikwiduje konieczność wymiany lokomotywy elektrycznej na spalinową w Korszach, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość trasy. Prędkość składów pasażerskich podwoi się – z dotychczasowych 80 km/h do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się do niespełna dwóch godzin, podczas gdy dotychczas trwała ponad 2,5 godziny.

Inwestycja ta jest kluczowa nie tylko dla województwa warmińsko-mazurskiego, ale i dla całej siatki połączeń kolejowych w północno-wschodniej Polsce. Poprawa infrastruktury oraz zwiększenie komfortu podróży mogą przyczynić się do większego zainteresowania transportem kolejowym w regionie.

na podstawie: nakolei.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *