MRĄGOWO: Pociągi wrócą do Mrągowa? Rozmowy o przyszłości linii kolejowej nr 223
W Mrągowie odbyło się spotkanie poświęcone przyszłości linii kolejowej nr 223 Czerwonka–Mrągowo–Ełk, zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele samorządów lokalnych, spółek z grupy PKP, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przewoźników kolejowych.
Linia kolejowa nr 223 od lat budzi emocje mieszkańców regionu. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy w 2010 roku. Od tego czasu trasa, ze względu na zły stan techniczny torów, była wykorzystywana jedynie sporadycznie. Teraz pojawia się realna szansa, że po ponad 15 latach skład pasażerski ponownie zatrzyma się w Mrągowie.
– Rozmowy z PKP PLK na temat tej linii prowadzimy już od kilku miesięcy. Dzisiejsze spotkanie to kolejny krok w tym dialogu i okazja do określenia realnego harmonogramu działań – podkreśliła Katarzyna Sobiech, wicemarszałkini województwa. – Silny głos zabrzmiał także ze strony samorządów lokalnych. Przedstawiciele Mrągowa, Orzysza i Ełku jednomyślnie wskazali, że przywrócenie połączeń kolejowych jest niezbędne i zapowiedzieli współpracę przy realizacji tego przedsięwzięcia.
Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK S.A., zaprezentował wstępny plan działań. Zakłada on etapowe przywracanie przejezdności linii. Pierwszy etap obejmowałby wznowienie połączeń do Mrągowa. Modernizacja torów wymagałaby nakładów rzędu ok. 35 mln zł, a prace mogłyby zakończyć się do końca 2026 roku.
Kolejne etapy modernizacji miałyby obejmować sukcesywne podnoszenie parametrów technicznych linii i wydłużanie trasy najpierw do Orzysza, a następnie do Ełku.
Według wstępnych ustaleń wznowienie ruchu pasażerskiego do Mrągowa mogłoby nastąpić w połowie 2027 roku. Termin ten jest powiązany z końcem obowiązywania obecnego kontraktu z Polregio i wyborem nowego operatora przewozów w województwie.
Dla mieszkańców Mazur, a szczególnie Mrągowa, oznaczałoby to koniec wieloletniej kolejowej izolacji i szansę na lepszą komunikację z resztą regionu oraz całym krajem.
socjalizm to ustrój
który zwalcza problemy
których sam narobił
(kiedyś urzędnicy w partyjno-państwowi dziś korporacyjno-państwowi udają kapitalizm, ciągle wąskie horyzonty i krótkotrwałe dogmaty, tylko biurowców i etatów przybywa)
jeszcze żyją te bystrzki co w imię postępu likwidowali koleje lokalne a także wąskotorowe