Samochód z przyszłości – elektromobilność
W trakcie trwania 76 Rajdu Polski w Mikołajkach spotkałem ciekawy, a zarazem niespotykany samochód rajdowy – FIAT 500. Co w nim było tak niezwykłego? Otóż napędzany był bateriami, a więcej o nim i o innych projektach opowiedział Przemysław Rozmysłowicz, członek zarządu Elimen Rally Cross.
Zespół Elimen Rally Cross odpowiedzialny jest za wdrożenie elektrycznych pojazdów do Rally Cross Mistrzostw Polski. Dysponują samochodami Ford Fiesta Proto zbudowany w całości przez zespół polskich firm. Cała technologia w zakresie napędu, baterii, monitorowania baterii, systemów szybkiego ładowania została opracowana w Polsce i zintegrowany przez jeden zespół.
Spółka Biomas Energy Project S.A. dąży do zorganizowania na Mazurach pierwszych Mistrzostw Świata pojazdów i łodzi elektrycznych.
Jest to bardzo fajne narzędzie do promowania Warmii i Mazur, do wydłużenia sezonu. Dlatego spółka Biomas Energy Projekt S.A. dąży do tego, aby te samochody brały udział w serii imprez sportowych na Mazurach, ponieważ jest to ciekawa promocja elektromobilności i ekologii w tym regionie
stwierdza Przemysław Rozmysłowicz
Środowisko motoryzacyjne jeszcze rok temu samochody rajdowe napędzane elektrycznie uważali za coś absurdalnego, a konstruktorów nazywali szaleńcami. Obecnie samą organizacja oraz wsparciem zainteresował się PZ MOT, a coraz więcej firm dołącza się do tej ekologicznej inicjatywy.
Elimen Rally Cross prezentowało w miasteczku rajdowym swoje dwa prototypy – FIAT 500 oraz Forda Fiestę. Samochody wydawały się niepozorne, a napęd elektryczny wydawał się czymś niezwykłym, egzotycznym i z reguły nudnym. Nie ma ryku silnika, nie ma zapachu spalin. Myliłem się bardzo w momencie kiedy przejechałem się tym samochodem po szutrowej drodze. Moment przyspieszenia, wejścia w zakręty, czucie jazdy – coś niesamowitego. Mimo, że wewnątrz kabiny panuje cisza, to na zewnątrz panuje niezwykły odgłos sunięcia po drodze. Nie ma zatem obaw, że odgłos pędzących maszyn zniknie na dobre w przyszłości.
Jakie parametry posiada Ford Fiesta? Od zera do 100 km/h potrzebuje niecałych 4 sekund, maksymalna prędkość to 160 km/h, a maksymalny moment obrotowy silnika to 350 Nm. Samochód potrzebuje 30 minut do pełnego naładowania akumulatorów, na którym może śmiało przejechać 2 pełne wyścigi rallycross lub 150 km w jeździe miejskiej.
Jednak Elimen Rally Cross nie zajmuje się samochodami elektrycznymi, ale również łodziami elektrycznymi, która jest w końcowej fazie testów. Prototyp tej łodzi będzie startować w odpowiedniku F1H2O – E1H2O. Polska łódź będzie osiągać zawrotną prędkość 190 km/h, a jej masa razem z pilotem będzie osiagać ok. 512 kg. Łódź będzie miała ok. 5 metrów długości oraz 2 metrów szerokości. Od żeby rozpędzić się od zera do 100 km/h potrzebuje niecałych 5 sekund.