Szkoły z warmińsko-mazurskiego w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

1

Szkoły z województwa warmińsko-mazurskiego wiedzą, że matura to niejedyna przepustka do lepszej przyszłości.

Ponad ćwierć miliona młodych ludzi z całej Polski przystępuje właśnie do matury. Czy ten egzamin to przepustka do lepszej przyszłości? Pracodawcy i edukatorzy wskazują, że matura to bynajmniej nie jedyna droga. Już 19 maja ogłoszony będzie Ranking Szkół Zwolnionych z Teorii. Wśród wyróżnionych znajduje się 13 placówek z województwa warmińsko-mazurskiego, które stawiają na rozwój praktycznych umiejętności niezależnie od wyników matur.

Właśnie do matury przystępuje ćwierć miliona absolwentów szkół średnich. Matura to wciąż dominujący sposób na sprawdzenie kompetencji młodych ludzi i warunek dostania się na wyższe uczelnie w Polsce. Niestety nie weryfikuje ona kompetencji 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja), które eksperci i pracodawcy wskazują jako niezbędne na rynku pracy. Istnieje jednak alternatywa.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jako jedyny w Polsce klasyfikuje szkoły średnie nie po wynikach matur, lecz po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K. Wyróżnione w nim szkoły aktywnie wspierają swoich uczniów i uczennice w realizacji własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje te szkoły, które szlifują naukę kompetencji niezbędnych na rynku pracy tj. praca w grupie, zarządzanie sobą w czasie czy efektywna komunikacja.

W ostatnich latach coraz częściej mówi się, że pracodawcy są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktywnymi kandydatami, posiadającymi choćby minimalne doświadczenie w swoim życiorysie. Zgodnie z hasłem jednej z naszych kampanii, którą kierowaliśmy do najmłodszych uczestników rynku pracy, „Każde doświadczenie ma znaczenie”, pragniemy uświadamiać uczniów, m.in. za pośrednictwem nauczycieli Zwolnionych z Teorii, że realizacja własnych projektów społecznych w młodym wieku jest wielkim atutem w oczach pracodawcy, uznawanym za realne doświadczenie zawodowe. Udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii to świetny temat na rozmowę kwalifikacyjną, który nie tylko zwróci uwagę rekruterów, ale pokaże wachlarz takich kompetencji, jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów, radzenia sobie z presją czasu czy choćby rozwiązywania problemów i sytuacji kryzysowych podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR Menedżerka w Pracuj.pl.

Choć wyniki Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii ogłoszone będą 19 maja to wiadomo już, że z województwa warmińsko-mazurskiego aż 13 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach, Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie czy  II Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończyka w Elblągu. Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt. Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to aż 73 ukończone projekty społeczne, które przeprowadziło 348 finalistów w regionie.

Młodzież z Bartoszyc, Olsztyna, Elbląga, Lidzbarka Warmińskiego, Kętrzyna, Działdowa i Ełku realizowała takie inicjatywy jak ekologiczny projekt „Earth Day Everyday”, czy zachęcający do poznania historii i zalet komunikacji miejskiej „Między Nami Autobusami”, albo „wyCZUJMY się!” w ramach którego młodzież pokazywała, jak ważne są emocje i ich wyrażanie.

Obecność w rankingu to również zasługa nauczycieli i dyrekcji, którzy wspierają swoich uczniów. Jaka jest rola nauczycieli w olimpiadzie?

Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobemmówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.

Organizator Rankingu, Fundacja Zwolnieni z Teorii podkreśla, że co roku przybywa nauczycieli ze szkół, które interesują się olimpiadą projektów społecznych.

Nauczyciele, zwłaszcza ci, którzy z nami współpracują od lat, szukają sposobów zaangażowania młodzieży, aby wyposażyć ich w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości. Olimpiada Zwolnieni z Teorii to dla nich odskocznia od oceniania uczniów, pozwalająca wejść w prawdziwą relację, w której uczniowie czują, że dostają od nauczyciela dokładnie takie wsparcie, jakiego potrzebują, a nie to ustalone przez system identyczne dla wszystkich. Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli innowatorów, którzy zdają sobie sprawę tego, że klasówki nie zbudują w uczniach poczucia sprawczości, tak potrzebnego w dorosłym życiu, dlatego biorą sprawy w swoje ręce. W tak pełnym presji momencie jak matura warto wziąć głęboki oddech i zobaczyć szerszą perspektywę tego, co daje młodzieży lepszy start w przyszłość  — tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Fundacja Zwolnieni z Teorii, co roku opracowuje  Ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje aż 371 szkół z całej Polski. Wyniki Rankingu będą dostępne na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl w dniu 19 maja br. Ranking powstaje od ośmiu lat. Ranking wspierają: Pracuj.pl i ING Bank Śląski. 

1 thought on “Szkoły z warmińsko-mazurskiego w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

  1. Czas wrócić do doświadczenia zawodowego jak to było w latach 80-tych, kiedy uczniowie szkół zawodowych mieli praktyki w zakładach pracy i wynosili z tego doświadczenie realne, bo taki np. mechanik miał praktykę raz czy dwa w tygodniu w zakładzie pracy przy naprawach pod okiem instruktora samochodów itp. odnosi się to również do elektryków i innych temu podobnych zawodów. Dzisiaj uczy się uczniów, nie praktyki, a tylko teorii i co z tego on nie ma zielonego pojęcia jak wygląda w rzeczywistości tłok silnika , z czego się składa itp. Czy technik elektryk umie „założyć gniazdko”? On ma wiedzę tylko książkową, a nie praktyczną. W latach 70-80 tych uczniowie z Karolewa mieli obowiązkowo praktyki dotyczące obsługi praktycznej składającej się z rannego karmienia i tzw. obrządku trzody chlewnej, bydła, ogrodnictwa czy pracy w polu (wykopki, pielenie itp). A dziś co? taki absolwent kończy szkołę i jest wymagane doświadczenie, a jakie? książkowe? Jak to się mówi pospolicie on musi wiedzieć „z czym to się je”. A często nie wiedzą co mnie nie dziwi, bo przecież wszystko zostało zlikwidowane, poszło się na łatwiznę. Popadały (zlikwidowano lub rozwiązano) przedsiębiorstwa transportowe, szkoły rolnicze, bo przecież PGR-y też nie były potrzebne. Jednym słowem wszystko zostało zniweczone, a tyle ludzi miało pracę. Jakie dziś są zakłady w Kętrzynie chociażby, a ile ich było? System czy inny czynnik do tego się przysłużył. Warto by było sie nad tym zastanowić poważniej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *