Total War: Warhammer
Połączenie kultowej serii gier strategicznych Total War oraz wykreowany przez brytyjską firmę Games Workshop świat Warhammera to coś oczywistego w swym połączeniu. Gra którą wam dziś przedstawię wciągnęła mnie swym klimatem na dziesiątki godzin.
Zacznijmy od początku. Czym jest w ogóle Warhammer? W skrócie jest to świat dark fantasy, który w wielu aspektach przypomina Ziemię z okresu późnego średniowiecza. Rozgrywka Total War: Warhammer rozgrywa się na terenie Starego Świata czyli odpowiedniku naszej późnośredniowiecznej Europy. Mamy Imperium, które jest odpowiednikiem Świętego Cesarstwa, Bretonnia jest odpowiednikiem Francji, zaś stepy Kislevu to połączenie Polski i Rosji. Jednak oprócz analogicznych odpowiedników mamy tutaj też rasy rodem prawdziwego fantasy: karsonoludy, elfy, orkowie, wojownicy Chaosu, zwierzoludzie, wampiry i nieumarli.
System gry w Total War wygląda tak, że mamy dwie płaszczyzny. Pierwsza typowo strategiczna. Mamy mapę świata, gdzie zarządzamy swoim krajem. Budujemy gospodarkę, stawiamy odpowiednie budynki, rekrutujemy wojsko, wystawiamy dekrety, dbamy o politykę wewnętrzna jak i zewnętrzna (sojusze obronne, militarne, konfederacje i umowy handlowe lub też wypowiedzenie wojny). Druga płaszczyzna to bitwy w czasie rzeczywistym. Gdzie sterujemy własna armią i idziemy ku zwycięstwu. Jedyne co mnie uderzyło w tej części gier to brak formacji bojowych, tak jak to było w poprzednich częściach. Niekiedy prosi się żeby ustawić mur tarcz, czy kwadrat z muszkieterami, aby odeprzeć atak. Niestety tutaj tego zabrakło na rzecz typowej rzezi na polu bitwy. Niekiedy liczy się ilość, a nie jakość jednostek.
Mapa świata zmienia się pod rządami różnych ras. Jeżeli sterujemy Wampirami czy Zielonoskórymi (orkowie) lub wojownikami Chaosu to ziemie które kontrolujemy zostają spaczone. Widać jak z każdą turą wymierają drzewa, pojawiają się różne anomalie, a ziemia z trawiastych równin zmienia się w popielatą pustynię. Dodatkowo mapa świata jest bardzo szczegółowa. Można się przyjrzeć każdemu detalowi, każdej górze, wulkanowi, rzecze czy miastu. Tam przeleci stado mew, z wulkanu wystrzeli lawa, a przez lasy przebiegnie stado zwierzyny. Wszystko to sprawia, że gracz nabiera coraz większej imersji i wchodzi w ten świat. Chłonie coraz więcej.
Kampania każdą rasą jest swego rodzaju wyzwaniem, z tego względu, że mają swoje plusy i minusy. Nie ma uniwersalnej rasy. Wszystkie rasy maja trudne początki oraz dla każdej rasy jest przewidziana odpowiednia mini kampania fabularna, gdzie trzeba stoczyć odpowiednie bitwy, aby odblokować odpowiedni sprzęt, wierzchowca (jak w przypadku przywódcy Imperium) czy jednostkę.
Do tej pory ograłem rasy krasnoludów, wojowników Chaosu, wampirów, Imperium i Norska. Powiem szczerze, że od dechy do dechy przeszedłem kampanie wojownikami Chaosu, co zajęło mi około dziesięciu godzin. W pozostałych kampaniach jestem na półmetku i nie widzę końca rozgrywki. Myśli się, że jest już się blisko wygrania, a nagle całą ekonomia państwa siada i trzeba odbudować wszystko od początku, albo pojawia się taki przeciwnik, który dosłownie burzy wszystko. Kilka razy, zwłaszcza grając Imperium, mówiłem sobie, że wyłączę tę grę w cholerę i nie będę szarpał sobie nerwów przez to, że przegrywam. Jednak upór popłaca i warto mimo wszystko walczyć.
PLUSY:
- Total War w świecie Warhammera!
- kilka mocno różniących się frakcji;
- klimat mrocznego fantasy;
- nowości w postaci magii, potężnych jednostek i oddziałów latających;
- SI na polu bitwy zazwyczaj wie, co robić;
- uproszczenia w systemie zarządzania prowincjami;
- niezbyt wyśrubowane wymagania sprzętowe i przyzwoita optymalizacja;
- wysmakowane detale (interfejs, muzyka, jednostki, cut-scenki).
MINUSY:
- Warhammer zasługiwał na nowy silnik napędzający grę;
- polityka wydawnicza (wycinanie zawartości, która trafia do DLC);
- uproszczenia na polu bitwy (brak formacji);
- czasami mechanika dominuje nad klimatem.
Wymagania sprzętowe:
Rekomendowane: Intel Core i5-4570 3.20 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760/Radeon R9 270X lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7/8.1/10 64-bit
Minimalne: Intel Core 2 Duo 3.0 GHz, 3 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450/Radeon HD 5770 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 7 64-bit
Źródło: https://www.gry-online.pl/