KULTURA W DŁONI: Mitologia Nordycka – Neil GAIMAN – Magna Masuria

KULTURA W DŁONI: Mitologia Nordycka – Neil GAIMAN

0

Na samym wstępie od razu powiem, ze jestem ogromnym fanem folkloru nordyckiego i słowiańskiego, a zdobywając tę książkę miałem jakieś wygórowane oczekiwania. Czy się zawiodłem? I tak i nie. Neil Gaiman wybrał najważniejsze mity z nordyckiego folkloru, które uporządkował w piętnaście, krótkich historyjek, które tworzą logiczną całość. Wszystkie mity są płynną opowieścią, która kończy się Ragnarökiem – końcem kresu bogów wikingów.  

Mitologię otwierają mity kosmogoniczne, dalej występują te, w których mowa o nabywaniu przez bóstwa charakterystycznych dla nich atrybutów (młot Thora, utrata oka Odyna, utrata ręki przez Tyra, złote włosy Sif), czy te wyjaśniające pochodzenie niektórych istot (bogini Hel czy waż Jormungundr). Znajdziemy tu też różne mity „przygodowe”, jak np. ten o wyprawie Thora i Lokiego do krainy olbrzymów. Z kolei te zamieszczone na końcu zbioru opowiadają o coraz większym rozdźwięku między Lokim a pozostałymi bogami, co ostatecznie doprowadzi do tragedii, jaką była śmierć Baldra, i do Ragnaröku – końca świata.

Głównymi bohaterami Mitologii nordyckiej są przede wszystkim Thor, Loki i Odyn. Widać dość wyraźnie przewrotną sympatię, jaka autor obdarza Lokiego, którego ambiwalentna natura czyni go jednym z najciekawszych, a przy tym najbardziej ludzkim z bogów.Wyraźnie widać frajdę, jaką sprawia autorowi snucie opowieści – widzi on siebie jako gawędziarza, który dzieli się tymi historiami z słuchaczami czy to w niekończącą się noc rozświetlaną zorzą, czy w letni trwający niemal bez końca dzień. Atmosfera tych wyobrażonych okoliczności łatwo udziela się czytelnikowi.

Opowieści mityczne w ujęciu Neila Gaimana czyta się więc przyjemnie – to krótkie, proste i sympatyczne historie, których popularny charakter sprawia, że są odpowiednie zarówno dla dorosłych, jak i dla młodzieży. Nie roszczą sobie pretensji do bycia kompleksowym przeglądem mitycznych historii Północy. Jednocześnie przedstawiając opowieści charakterystyczne dla mitologii skandynawskiej.

Autor chce być przy tym uczciwy i nie udaje, że wyczerpał temat – we wstępie pokrótce sygnalizuje istnienie zjawisk, które zagadnienie mitów nordyckich problematyzują: podział bogów na Wanów i Asów, co miałoby być odzwierciedleniem historycznego podboju Skandynawii przez ludy z Germanii, za którym najprawdopodobniej szło w parze połączenie panteonów dwóch ludów czy kwestie wpływu chrześcijaństwa na ostateczny kształt mitów.

Mitologia nordycka ma swoje niezaprzeczalne zalety: jest pozycją ciekawą, lekką, pozwalającą szybko i przyjemnie zapoznać się ze światem wierzeń wikingów oraz bardzo dobrze trafiającą do młodszego czytelnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *